MiniEl na FEKT

Nábor nových studentů na tento projekt stále otevřen. 

Chcete vstoupit do světa elekteromobility? Už jste odrostli z RC autíček a hraček na tužkové baterky? Zkuste to s MiniEl.

Projekt MiniEl na FEKT je testovacím a pilotním projektem pro studenty i pedagogy, kteří by se rádi věnovali #elektromobilitě, ale komerční #elektromobily se jim zdají příliš drahé, velké, složité, nedostupné a z těchto důvodů i neekologické.

CityEl, MiniEl

MiniEl nebo varianta CityEl  (Ellert mini-el) je projekt miniaturního městského vozidla pro jednoho pasažéra popř. dětského spolucestujícího do 36 kg. Bylo vyráběno v letech 1987-88 a těchto vozítek bylo vyrobeno něco kolem 1800 ks. Později se výroba přesunula do Německa, kde s menšími úpravami pokračuje dodnes. Jedná se o velmi specifické vozidlo, které přežilo vzestupy a pády elektromobility v posledních desetiletích. Pomůžeme zachránit tuto myšlenku, koncept, technologii? Ukážeme veteránům zajímavý kus historie? Nebo skončí vozidlo zase v muzeu, odkud jsme ho vytáhli? 

Informace jsou dostupné na webu: https://en.wikipedia.org/wiki/CityEl

Pokud jste nadšeným studentem, který by se chtěl účastnit údržby, oprav, vylepšení a nebo jen dokumentace k tomuto vozítku, popř. návrhu nějaké další varianty, přihlaste se do tohoto týmu. Napište motivační email na adresu baxant@vut.cz.

Důvody pro výběr vozidla

Cena: velmi nízké pořizovací i provozní náklady, jak na náhradní díly, tak na energii a práci. 

Jednoduchost: základní konstrukce bez složité automatizace, základní principy vozidla, pohon, aku, nabíjení, podvozek, řízení, brzdy - velmi názorná výuková pomůcka.

Bezpečnost: pracujeme s napětím 36V (při maximálním nabití 45V). Toto je hladina naptí považovaná za bezpečnou a pro práci na elektrickém zařízení v rámci výuky bez dozoru asi jedinou vhodnou. Vzhledem k elektrotechnické kvalifikaci studentů by bylo komplikované pracovat na běžných elektrických vozidlech, kde se napětí pohybuje v hladinch 400 nebo dokonce 800V. Ani požár tak malého vozidla by nebyl problém zvládnout běžným hasicím přístrojem podobně jako každé jkiné elektrické zařízení v laboratořích.

Kategorie: Jedná se o kategorii AM - malý motocykl a jeho řízení tedy mohou provádět i osoby s "malým" řidičským oprávněním. Je tak vhodný i pro reprezentaci a testování na středních školách. Žáci základních škol se mohou povozit bez napětí mimo veřejnou komunikaci, tedy např. v uzavřených areálech škol - vozidlo se snadno tlačí a na pedály dosáhnout i děti od cca 8mi let.

Rozměry a hmotnost: Vozidlo je relativně lehké a malé. Vejde se do menších prostor a laboratoří, snadno projede i menšími dveřmi, průjezdy a chodbami. Může se převážet na vozíku za autem a navštěvovat tak různé akce a propagace. To je jeden z cílů vozidla. 

Očekáváme, že se najde skupina nadšených studentů, kteří si vezmou vozidlo pod patronát a budou se o něj průběžně starat a předávat si zkušenosti z generace na generaci, resp. z ročníku do ročníku. Podobně, jako je to u týmu formule Student, kde však vozidlo staví od nuly a nakonec s ním jedou závodit. Pracovně budeme používat název týmu eFEKTní MiniEl, ale necháme na studentech, zda vymyslí lepší a výstižnější, snadno zapamatovatelný název. Je to ve Vašich rukou, mládeži. V rámci práce v týmu je možné také řešit diplomové a bakalářské práce popř. menší projekty a tyto brát jako součást výuky. Možnosti propojení prací s prací v týmu budeme řešit individuálně. 

Pro firmy

Nabízíme také participaci firem jako podporovatelů projektu. Vozidlo bude potřebovat údržbu, náhradní díly, cestovní náklady, náklady na výstavy a akce, doprovodný materiál. Ale očekáváme, že bychom z podpory firem mohli platit i studenty v týmu jako formu motivace a odměny za dobře odvedenou práci, zajímavé nápady a pod. Podobně jako je to v jiných týmech na VUT, firmy dostanou prostor pro zasahování do vnitřních záležitostí dané skupiny - např. přístup k prezentacím, informace přímo z týmu, zviditelnění na internetu a nebo přímo na výstavách a akcích. Spolupráce by měla být vzájemně výhodná a přinášet benefity všem stranám. Jste firma a máte zájem podpořit tento malý/velký projekt? Zaujala Vás tato iniciativa a vidíte v ní smysl? Neváhejte se nám ozvat. 

Co nás čeká

Aneb úkoly, tkeré máme a cíle, které sledujeme:

  • dořešit technické problémy (řízení, světla, palubní deska)
  • prodloužit průkaz historického vozidla
  • absolvovat technickou kontrolu a vrátit vozidlo do provozu
  • vylepšit povrchovou úpravu, vzhled
  • doplnit monitorovací systémy a měření, záznamy dat
  • uspořádat sraz podobných vozidel v ČR
  • zúčastnit se nějakého veteránského srazu vozidel v ČR popř. EU
  • uspořádat náborové akce pro studenty na středních školách (Brno a okolí)
  • nabídnout teambuilding akce firmám
  • účastnit se akcí fakulty FEKT (noc vědců, festival vědy), VUT
  • přidat funkci V2L, solární nabíjení, bezdrátové indukční nabíjení
  • doplnit dálkové řízení (alespoň akcelerační pedál a brzdu - kopilot, trenér mód)
  • doplnit autonomní funkce vozidla - senzory, řízení, možnosti automatického parkování

Zaujal Vás tento projekt? Chcete se ho aktivně účastnit? Sledovat novinky, ovlivňovat dění v týmu, získávat data z měření? Podpoříte kreativitu studentů a jejich vzdělávání touto praktickou činností? A nebo jsi strudent a bavilo by tě hrabat se v takovém vozidle a stát se jeho řidičem, testerem, vývojářem? Neváhejte nás kontaktovat, jsme otevřeni všem formám spolupráce.

Kontaktní osoba: Petr Baxant, ÚEEN, tel: 541146212, email: baxant@vut.cz