Nábor nových studentů na tento projekt stále otevřen.
Chceš vstoupit do světa elektromobility? Už jsi odrostl z RC autíček a hraček na tužkové baterky? Zkus to s MiniEl!
Projekt MiniEl na FEKT je projektem pro studenty i pedagogy, kteří by se rádi věnovali #elektromobilitě, ale komerční #elektromobily se jim zdají příliš drahé, velké, složité, nedostupné a z těchto důvodů i neekologické.

MiniEl nebo varianta CityEl (Ellert mini-el) je projekt miniaturního městského vozidla pro jednoho pasažéra popř. dětského spolucestujícího do 36 kg. Bylo vyráběno v letech 1987-88 a těchto vozítek bylo vyrobeno něco kolem 1800 ks. Později se výroba přesunula do Německa, kde s menšími úpravami pokračuje dodnes. Jedná se o velmi specifické vozidlo, které přežilo vzestupy a pády elektromobility v posledních desetiletích. Pomůžeme zachránit tuto myšlenku, koncept, technologii? Ukážeme veteránům zajímavý kus historie? Nebo skončí vozidlo zase v muzeu, odkud jsme ho vytáhli?
Informace jsou dostupné na webu: https://en.wikipedia.org/wiki/CityEl
Pokud jsi nadšeným studentem, který by se chtěl účastnit údržby, oprav, vylepšení a nebo jen dokumentace k tomuto vozítku, popř. návrhu nějaké další varianty, přihlas se do tohoto týmu. Napiš krátký motivační email na adresu miniel@fekt.vut.cz.
Důvody pro výběr vozidla
Cena: velmi nízké pořizovací i provozní náklady, jak na náhradní díly, tak na energii a práci.
Jednoduchost: základní konstrukce bez složité automatizace, základní principy vozidla, pohon, aku, nabíjení, podvozek, řízení, brzdy - velmi názorná výuková pomůcka.
Bezpečnost: pracujeme s napětím 36V (při maximálním nabití 45V). Toto je hladina naptí považovaná za bezpečnou a pro práci na elektrickém zařízení v rámci výuky bez dozoru asi jedinou vhodnou. Vzhledem k elektrotechnické kvalifikaci studentů by bylo komplikované pracovat na běžných elektrických vozidlech, kde se napětí pohybuje v hladinch 400 nebo dokonce 800V. Ani požár tak malého vozidla by nebyl problém zvládnout běžným hasicím přístrojem podobně jako každé jkiné elektrické zařízení v laboratořích.
Kategorie: Jedná se o kategorii AM - malý motocykl a jeho řízení tedy mohou provádět i osoby s "malým" řidičským oprávněním. Je tak vhodný i pro reprezentaci a testování na středních školách. Žáci základních škol se mohou povozit bez napětí mimo veřejnou komunikaci, tedy např. v uzavřených areálech škol - vozidlo se snadno tlačí a na pedály dosáhnout i děti od cca 8mi let.
Rozměry a hmotnost: Vozidlo je relativně lehké a malé. Vejde se do menších prostor a laboratoří, snadno projede i menšími dveřmi, průjezdy a chodbami. Může se převážet na vozíku za autem a navštěvovat tak různé akce a propagace. To je jeden z cílů vozidla.
Očekáváme, že se najde skupina nadšených studentů, kteří si vezmou vozidlo pod patronát a budou se o něj průběžně starat a předávat si zkušenosti z generace na generaci, resp. z ročníku do ročníku. Podobně, jako je to u týmu formule Student, kde však vozidlo staví od nuly a nakonec s ním jedou závodit. Pracovně budeme používat název týmu eFEKTní MiniEl, ale necháme na studentech, zda vymyslí lepší a výstižnější, snadno zapamatovatelný název. Je to ve Vašich rukou, mládeži. V rámci práce v týmu je možné také řešit diplomové a bakalářské práce popř. menší projekty a tyto brát jako součást výuky. Možnosti propojení prací s prací v týmu budeme řešit individuálně.
Pro firmy
Nabízíme také participaci firem jako podporovatelů projektu. Vozidlo bude potřebovat údržbu, náhradní díly, cestovní náklady, náklady na výstavy a akce, doprovodný materiál. Ale očekáváme, že bychom z podpory firem mohli platit i studenty v týmu jako formu motivace a odměny za dobře odvedenou práci, zajímavé nápady a pod. Podobně jako je to v jiných týmech na VUT, firmy dostanou prostor pro zasahování do vnitřních záležitostí dané skupiny - např. přístup k prezentacím, informace přímo z týmu, zviditelnění na internetu a nebo přímo na výstavách a akcích. Spolupráce by měla být vzájemně výhodná a přinášet benefity všem stranám. Jste firma a máte zájem podpořit tento malý/velký projekt? Zaujala Vás tato iniciativa a vidíte v ní smysl? Neváhejte se nám ozvat.
Co nás čeká
Aneb úkoly, tkeré máme a cíle, které sledujeme:
- dořešit technické problémy (řízení, světla, palubní deska)
- prodloužit průkaz historického vozidla
- absolvovat technickou kontrolu a vrátit vozidlo do provozu
- vylepšit povrchovou úpravu, vzhled
- doplnit monitorovací systémy a měření, záznamy dat
- uspořádat sraz podobných vozidel v ČR
- zúčastnit se nějakého veteránského srazu vozidel v ČR popř. EU
- uspořádat náborové akce pro studenty na středních školách (Brno a okolí)
- nabídnout teambuilding akce firmám
- účastnit se akcí fakulty FEKT (noc vědců, festival vědy), VUT
- přidat funkci V2L, solární nabíjení, bezdrátové indukční nabíjení
- doplnit dálkové řízení (alespoň akcelerační pedál a brzdu - kopilot, trenér mód)
- doplnit autonomní funkce vozidla - senzory, řízení, možnosti automatického parkování
Zaujal Vás tento projekt? Chcete se ho aktivně účastnit? Sledovat novinky, ovlivňovat dění v týmu, získávat data z měření? Podpoříte kreativitu studentů a jejich vzdělávání touto praktickou činností? A nebo jsi strudent a bavilo by tě hrabat se v takovém vozidle a stát se jeho řidičem, testerem, vývojářem? Neváhejte nás kontaktovat, jsme otevřeni všem formám spolupráce.
MiniEl na FEKT, studentský projekt
renovace historického tříkolového elektromobilu
doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D.
průvodce projektu
Vysoké učení technické v Brně
Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Ústav elektroenergetiky
Technická 3082/12, 616 00 Brno
tel: +420 (5) 4114 6212
mailto:miniel@fekt.vut.cz
https://www.ueen.fekt.vut.cz/miniel-na-fekt